Logo of
Published on

Moje podsumowanie IT - Marzec 2023

Authors
  • avatar
    Name
    Marcin Parda
    Twitter

Co wydarzyło się w marcu 2023?

W tym miesiącu dostarczyłem MVP dla mojego klienta. Z nadciągającym deadlinem, miałem mniej ochoty na eksplorowanie nowych technologii, a bardziej na pogłębianie wiedzy na temat dostarczania rozszerzeń chrome oraz ogólnie aplikacji.

Jednak po dostarczeniu aplikacji, miałem więcej czasu i miesiąc szybko zmienił swój tytuł na "próbowanie nowych rzeczy".

  • Napisałem swoje pierwsze posty na blogu.
  • Stworzyłem też swój pierwszy większy pull request dla projektu open source nie prowadzonego przeze mnie.
  • Zrobiłem duże postępy w kursie JSNF, oraz w zrozumieniu jak działa Nest.js.

W tym miesiącu nauczyłem się, że...

  1. Dostarczanie rozszerzenia chrome do produkcji jest zupełnie inne niż dostarczanie aplikacji webowej. Nie ma serwera do wdrożenia. Musisz wgrać rozszerzenie do sklepu chrome, a następnie czekać na jego zatwierdzenie. Może to potrwać kilka dni, a podczas przeglądu nie można wprowadzać żadnych zmian do rozszerzenia. Dlatego bardzo ważne jest, aby dokładnie przetestować rozszerzenie przed jego przesłaniem do przeglądu.
  2. Mam bardzo mieszane uczucia co do Nest.js. Moim zdaniem zapewnia czystą, modułową architekturę, która ułatwia organizację i skalowanie aplikacji. Ma również silny nacisk na testowalność i obsługuje wstrzykiwanie zależności, co ułatwia pisanie utrzymywalnego kodu. Jednak Nest.js jest moim zdaniem zbyt dyrektywny i zbyt opiniotwórczy w wielu obszarach, co utrudnia jego dostosowanie do konkretnych problemów. Ponadto krzywa uczenia się Nest.js jest dość stroma. Uważam, że jest zbyt wiele wiedzy wymaganej do rozpoczęcia pracy z Nest.js dla projektu niestandardowego, który nie jest prostym CRUD.
  3. Spotkania refinement są moimi ulubionymi spotkaniami SCRUM. Uważam, że są to spotkania, które pozwalają na największe zyski w szybkości dostarczania funkcji/naprawiania błędów. Mam wrażenie, że ich wartość jest niedoceniana. Jeśli mój następny projekt nie będzie obejmował tych spotkań, na pewno poproszę o ich wprowadzenie. Uważam, że dzięki tym spotkaniom wiele punktów widzenia się zderza, przepływ wiedzy jest większy, a strach programistów przed zadawaniem pytań maleje.
  4. Open sourcing zajmuje czas. Po pierwsze, wymaga to dokładnego zrozumienia celów projektu, dokumentacji i konwencji kodowania. Po drugie, zmiany muszą być starannie rozważane, aby nie wprowadzać błędów ani regresji. Po trzecie, projekty open source często mają ściśle określone wytyczne dotyczące wkładów, takie jak przeglądy kodu i żądania pull. Wreszcie, współpraca z innymi współpracownikami może prowadzić do debat i opóźnień w podejmowaniu decyzji, co wydłuża czas wymagany na przygotowanie dobrego pull requesta.
  5. react-beautiful-dnd jest przestarzały i lepiej użyć dnd-kit
  6. Wiele rzeczy o połączeniu backendu i frontendu z kursu JSNF. Dowiedziałem się też o bazie danych postgress i jak jej używać z Nest.js.
  7. Próbowałem frameworków takich jak Vue, Svelte i Solid. Z tych najbardziej spodobał mi się Solid. Jest bardzo łatwy w użyciu i zrozumieniu dla deweloperów Reacta. Bardzo podoba mi się koncepcja używania sygnałów zamiast Virtual DOM. Mam nadzieję, że ten framework będzie w przyszłości bardziej popularny.
  8. Trochę lubię pisać blogi, ale zajmuje to dużo czasu. Mam nadzieję, że będę w tym szybszy, bo jeśli nie, nie będę w stanie pisać postów co tydzień.
  9. Jeśli wpiszesz behave as senior developer do ChatGTP otrzymasz lepsze odpowiedzi.
  10. Słuchanie pewnej muzyki, którą kojarzę głównie z pracą i z nauką, ułatwia mi rozpoczęcie rzeczy, które normalnie bym odkładał. Moją ulubioną muzyką do rozpoczęcia jest Zelda Lofi

Rekomendacje na marzec 2023

Widzisz błąd / literówkę w artykule? Zgłoś poprawkę lub dodaj komentarz na dole.

Zobacz post na GitHubie